Ukhuwwah Network Group

Ukhuwwah Network Group
Cuti2 Melbourne, Australia 2016

Thursday, December 11, 2008

Pelancaran Produk Baru Gamat Emas - Femmina











Femmina satu lagi prdoduk baru keluaran Gamat Emas Sdn Bhd, produk kesihatan dan kecantikan untuk wanita yang merasakan perlu untuk meningkat dan mengekalkan daya juang . Muka cantik tapi x sihat tak guna beb.....khasiatnya memang mengancam,,cakap pun tak guna lahh.....nak tahu cuba sendiri lahh he hee Pasti gegar!!! Apa yang gegar ? Lu fikirlah sendiri he hee. Nak order call 019 3100451 Azmawati.



Sebaik-baik Doktor Adalah Diri Sendiri

Sebaik2 doktor adalah diri ada sendiri. Itulah sebabnya, penjagaan kesihatan yang baik bermula dari diri kita sendiri.Sejak berkurun-kurun, GAMAT dipercayai dan terbukti membantu memperbaiki sel-sel rosak dan mengekalkan kesihatan selular!

Antara 2000 spesis yang wujud, hanya 40 spesis yang boleh dimakan. Spesis yang paling tulen, berkhasiat dan berkualiti tinggi berwarna kuning keemasan dan dikenali sebagai GAMAT EMAS atau Stichopus Hermanii, dan dari gamat inilah produk kami dihasilkan.Kemampuan unik gamat untuk memulihkan dan menggandakan sel adalah ciri terpenting dalam pembaikan sel. Gamat merupakan antidot semulajadi yang boleh bertumbuh semula dengan cepat.

Bagaimanapun, spesis Gamat Emas yang digunakan untuk menghasilkan produk Gamat terbukti merangsang pertumbuhan sel, menyembuhkan luka-luka, ulser, mengurangkan gejala-gejala asma dan melicinkan struktur kulit dengan berkesan. Juga mengkhasiatkan darah dan merupakan pati penting, merawat masalah sistem ginjal termasuk organ-organ pembiakan dan merawat masalah-masalah yang timbul yg berpunca dari masalah yg disebabkan oleh pencernaan dan usus.

GAMAT mempunyai 6 nutrien yang utama;

1. Kolagen: Mencantikkan kulit, meningkatkan proses penyembuhan luka

2. Mukopolisakarida: Menambahkan kekenyalan dan daya ketahanan pada kulit dan tisu-tisu
penghubung, penting untuk fungsi sendi yang sihat

3. Sulfat Kondroitin & Glukosamina (GAGs): Mengurangkan keradangan dan kesakitan,
mempunyai kesan penyelarasan sistem kekebalan badan

4. Omega-3: Melindungi jantung, mengurangkan paras kolestrol

5. 8 jenis zat galian: Merangsang pertumbuhan dan metabolisme tubuh, mengurangkan paras
glukosa

6. Sebatian Aktif: Memperbaiki dan meremajakan sel-sel, mencegah tumor

Monday, November 24, 2008

Cuti-Cuti Jakarta 2008 (19 Nov - 22 Nov 2008)

Pada 19hb November 2008 yang lalu, saya dan isteri telah mengikuti rombongan melancong ke Jakarta selama 4 hari 3 malam. Segala kos penerbangan, penginapan dan makan ditanggung oleh pihak Gamat Emas Sdn. Bhd. Lawatan ke Jakarta ini disertai oleh usahawan Gamat Emas yang layak mencapai tahap jualan yang ditetapkan oleh pihak GESB bagi tempoh promosi 3 bulan iaitu dari 1 Mei 2008 hingga 31 Julai 2008. Seramai 18 orang telah mengikuti program pelancongan ini. Melalui lawatan ini kami berpeluang mengenali lebih dekat mengenai Kota Jakarta khususnya dan Indonesia umumnya. Turut serta adalah En. Saifulbahrim, Penasihat GESB, En Salleh Saadon, Pengurus Pembangunan Rangkaian, Duta Emas 5 Bintang Ustaz Haji Wan Mat dan leader GESB. Berikut adalah gambaran yang sempat dirakamkan untuk dikongsi bersama. Pasti Gamat!!! Pengurus Pembangunan Rangkaian GESB, En Salleh Saadon sedang memberi taklimat kepada ahli rombongan dan di sebelah beliau ialah En Saifulbahrim merupakan Penasihat GESB.

(Atas) Kami makan di Restoran Ayam Betutu..makan bebek (itek) pada hari ketibaan kami di Jakarta

Ustaz Wan sempat membuat kerja-kerja lebih masa di Indonesia dengan menjual keropok di restoran2 d sekitar Jakarta,,, he he hee jgn mare haa

Bergambar di Masjid Istiqlal, Jakarta setelah selesai menunai solat Asar. Masjid ini mengambil masa 17 tahun untuk disiapkan. Ia mempunyai 6 lantai dari aras Basement mengambil sempena rukun Iman dan dari lantai solat ke atas ialah 5 lantai (orang sana kata tingkat adalah lantai) mengambil sempena rukun Islam. Di dalam masjid ini terdapat sebanyak 12 tiang yang diperbuat dari keluli (steel) yang berkilat mengambil sempena tarikh kelahiran RasuLullah iaitu 12 Rabiulawal. Masjid ini mampu menampung lebih 2000 orang pada satu2 masa.

Gambar di bawah ialah rakaman semasa kami berada di dalam Masjid Istiqlal, Jakarta.



Kami bergambar di MONAS (Monumen Nasional) yang terdapat 60 kilogram emas tulin di puncak menara ini. Terdapat lorong rahsia yang menghubungkan MONAS ini dengan istana Presiden bagi digunakan semasa pemberontakan dan sebagainya. MONAS ini dikawal 24 jam oleh anggota tentera samada dalam berpakaian uniform mahupun freeman.

Gambar di atas adalah gambaran di restoran Nasi Padang masakan Minang. Kami diberi kesempatan untuk merasa pelbagai jenis masakan suku kaum di Indonesia.

Lepas makan makan makanan Padang, kami bergambar beramai-ramai di pentas yang disediakan di dalam restoran tersebut...En Salleh bila nak naik pelamin,,he he naik pelamin kat Jakarta kotttt he he

Semasa aku berada di Jakarta aku cuba untuk bertarung sama Si Pitung, tetapi oleh kerana LRT yang dinaiki Si Pitung mengalami kegagalan kerana tayarnya pancit..maka pertarungan itu terpaksa dibatalkan. Kini aku hanya menunggu sorang lagi pahlawan Jakarta untuk kami bertarung beliau adalah : sila lihat gambar bawah;




Sebelah malam, Ustaz Wan ajak kami pergi minum kat warong, makan roti panggang+keju di hiris pelbagai perasa strawberry, dan kami minum es le le (kat Malaysia panggil ABC) istimewa, dan kami minum avocad..errmmmm memang sedappp...tima kasih Ustazzzz...Hidup Ustaz..Takbir!!


Puas sudah aku bawak keretapi,,,teringin lah pulak nak bawak kenderaan lain. Aku memohon jawatan sebagai Pemandu Bajai di Jakarta. Penumpang kat belakang tuuu..Kak Chah Duta Emas..nak gi mana Kak Chah nak gi Segamat ker?










art

Thursday, October 16, 2008

Rumah Terbuka Idul Fitri 1429 Gamat Emas Sdn Bhd

Gambar bawah (Dari kiri) Segak sungguh Ustaz Wan Hamidi, Handsome sungguh Dr Syid Ayob, Tampan sungguh Encik Mat Hashim, Kacaknya En Salleh Sadon dan macho sungguh Hj Asmuin di hari raya....Encik Salleh jer yg masih soloo...he he he.Yang lain belum kahwin lagiiii...satu.


Pada 25 Oktober 2008, Sabtu, GESB telah mengadakan Majlis Rumah Terbuka untuk rakaniaga, usahawan, Pusat Jualan Utama (PJU), Stokis-stokis dan juga warga GESB bertempat di Ibu Pejabat GESB di Mines Water Front Business Park, Seri Kembangan. Berikut adalah gambar-gambar yang sempat dirakamkan:-



Kalau nak buat pesanan untuk G. Cafe Original (warna coklat), G Cafe (warna merah) dan G Cafe Pegaga (warna hijau) bolehlah buat pesanan di talian 019 2781665.



Gambar atas menunjukkan Encik Jumari (Pegawai Zon GESB) dan Puan Junidah (pegawai Khidmat Pelanggan GESB) yang banyak memberikan sokongan di dalam menjayakan perniagaan ini. Kedua-duanya memang berbakat besar dan akan menyertai Akademi Fantasia ke 7.. he he hee


Gambar di atas menunjukkan stokis-stokis di bawah rangkaian saya, tengah berbaju merah ialah Kak Sakyah (Stokis Singapura), sebelah kanan Kak Sakyah adalah isteri saya Stokis Bangsar, sebelah kanan isteri saya ialah Puan Hamidah berbaju oren (Stokis Masjid Tanah, Melaka) dan sebelah kanan puan Hamidah ialah Puan Orni Hashim (Stokis Kg Baru, KL) dan sebelah kanan beliau adalah Puan Haliza Shafie (Stokis Shah Alam). Terima kasih diucapkan kepada semua stokis-stokis di bawah rangkaian saya yang telah sudi hadir dan memberikan komitmen di dalam perjuangan memartabatkan produk bangsa ini.



(Dari kiri) Puan Sakyah (stokis Singapura), Puan Orni (Stokis Kg Baru), Puan Hamidah (Stokis Masjid Tanah) dan Puan Azmawati (isteri) Stokis Bangsar sedang berposing di kaunter GESB.

Gambar menunjukkan leader hebat kami Ustaz Wan Hamidi Wan Mat dan keluarga sedang menjamu selera daging kambing panggang.. udah-udah lah tu Ustaz he he ..

Wahhhh.. Encik Malek dan Puan Siti Zubaidah (isteri) berselera nampaknyerrr.... nak bawak ke mana juadah tuu...cukup kerr??? he he he Pasti Gamat!

Semoga GESB lebih maju dan cemerlang pada masa akan datang.










































































Monday, October 6, 2008

Jualan Langsung - Mengapa Terpedaya?

Salam perjuangan,

Hari ini terdapat pelbagai produk-produk jualan langsung berada di pasaran. Samada dihasilkan di dalam negeri mahupun dari luar negara. Begitu juga dengan syarikat jualan langsung yang tumbuh bagaikan cendawan. Setiap hari ada saja syarikat jualan langsung baru didaftarkan di SSM. Keadaan yang sama juga berlaku bagi syarikat jualan langsung yang tutup operasinya. Bagi masyarakat yang tidak begitu mengenali dan memahami selok belok perniagaan jualan langsung, mereka sering tertipu dan terpedaya dengan agen/wakil syarikat jualan langsung yang kononnya menyediakan ganjaran pendapatan yang lumayan dan mampu menjadi jutawan dalam masa yang singkat. Sudah menjadi perkara yang lumrah, kita akan mudah terpedaya dan teruja dengan tawaran/ganjaran lebih-lebih lagi dengan penerangan yang meyakinkan oleh agen/wakil tersebut. Maklumlah ganjaran yang ditawarkan mampu mengubah gaya hidup dan mendapat apa yang diimpikan. Lebih-lebih lagi apabila dimaklumkan bahawa perniagaan ini tidak perlukan kita menjual, menaja dan membantu yang menjadi elemen penting dalam MLM. Hanya yang perlu ialah 4D, Duduk Diam Dapat Duit. Maka ramailah di kalangan kita yang sanggup membuat pinjaman dari institusi kewangan semata-mata ingin menyertai syarikat berkenaan. Tidak perlu bersusah payah berkorban masa dan tenaga cuma tunggu cukup bulan dapat duit. Inilah penyakit yang meresap dan meracuni pemikiran dan hati-hati kita khususnya orang Melayu. Bulan pertama kita digula-gulakan dengan bonus yang besar, begitu juga bulan ke dua. ke tiga dan ke empat. Habis seluruh ahli keluarga, sanak saudara dan kawan-kawan dijajanya tentang kehebatan perniagaannya dan mereka juga terpengaruh dan juga turut serta. Namun, panas yang disangka sampai ke petang rupanya hujan di tengahri. Masuk bulan ke 5, 6 dan seterusnya bonos yang ditunggu tidak kunjung tiba. Syarikat mula memikirkan alternatif lain untuk mencapai keuntungan dan tutup perniagaan dan memulakan perniagaan atas nama syarikat yang baru. Mengapa kita mudah terpedaya? Tidak ada jalan singkat untuk berjaya. Kita perlu berusaha, kita perlu berkorban, kita perlu berani menghadapi rintangan, bersusah payah dan barulah kejayaan kita mempunyai nilai yang tinggi....sambung di siri akan datang. Pasti Gamat!!!

Thursday, September 11, 2008

BIO-H

BIO-HKandungan:Kolostrum, Arigin, Glutamin, Fosfatidilkolin, Extrak Gamat, Asid Askorbik dan perangsang rembesan seperti Lysin, Glysin, Triptofaan dan Vitamin B6.


Fungsi Istimewa:BIO-H mengandungi bahan yang membantu merangsang rembesan hormon Tumbesaran (HGH) secara semulajadi serta bebas dari kesan sampingan. BIO-H membantu menyihatkan fungsi dan kesihatan tubuh, meningkatkan tahap imuniti serta mengembalikan keremajaan anda.

Antara kesan anti-penuaan HGH ialah:
Mengurangkan lemak secara semulajadi.
Merangsang penumbuhan semula otot dan organ badan.
Peningkatan metabolisma dan tenaga.
Meningkatkan keupayaan seksual.
Menuatkan pertahanan tubuh (imuniti badan).
Mengawal tekanan darah.
Menguatkan tulang (mencegah osteoporosis).
Menghilangkan kedutan, selulit dan menganjalkan kulit.
Memberi tidur yang berkualiti.
Merangsang keupayaan memori.
Menajamkan penglihatan.
Mengawal kolestrol dan lemak dalam darah.
Memberi keceriaan dan anti-kemurungan.

Friday, September 5, 2008

derita suhaimi - 2003

Pada tahun 2003 merupakan cabaran paling getir dalam sejarah pelayaran hidupku di muka bumi ini. Bermula dengan sakit sengal-sengal di bahagian belakang akhirnya menjadikan aku lumpuh separuh badan. Dari seorang yang mampu berjalan dan berlari ke sana ke mari aku menjadi insan yang lemah tak berdaya. Aku bergantung dengan orang lain untuk hidup. Aku tak mampu berdiri apatalah lagi berjalan dan berlari seperti orang lain. Masa depan ku rasakan gelap dan mungkin saat akhir hayat ku telah pun tiba apabila Doktor di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) menyatakan terdapat tumor kanser di bahagian tulang belakang ku. Aku redha dan air mata yang bergenang mengiringi kepasrahan menerima takdir yang tersurat buat ku. Hari demi hari ku lalui sepanjang di atas katil wad hospital hanya menanti dan menanti detik waktu untuk aku pergi meninggalkan dunia ini, isteri dan anak tercinta serta keluarga yang tersayang. Alhamdullilah, doktor kemudiannya menyatakan sel kanser bukanlah sel kanser aktif yang mengancam nyawaku. Namun peluang untuk kembali berjalan semula masih tipis.
Doktor telah membuat keputusan bahawa aku perlu menjalani pembedahan untuk membuang ketumbuhan tumor yang berada di tulang belakangku. Satu lagi perhitungan antara hidup dan mati yang terpaksa aku tempuhi. Peluang untuk pembedahan ini berjaya adalah 50% sahaja dan jika tidak berjaya maka aku akan mengalami lumpuh sepanjang hidupku. Atas nasihat pelbagai pihak Aku membuat keputusan untuk mendapatkan rawatan secara alternatif dan keluar dari wad PPUM. Bagi ku pembedahan adalah jalan terakhir buatku.
Pelbagai rawatan alternatif yang aku lalui. Sebut saja dimana aku akan diusung tanpa mengira waktu, siang dan malam. Aku amat terharu di atas kasih sayang dan pengorbanan isteri, ibu bapaku, ibu bapa mertuaku, adik beradik yang sanggup berusaha untuk lakukan yang terbaik buatku. Wang ringgit bagai air sungai yang mengalir. Segala simpanan ku habis demi membiayai kos rawatan ku. Aku merasa amat sedih dan setiap kali perasaan kesedihan itu datang setiap kali juga air mata ini bercucuran. Bukan sedih kerana derita yang aku alami tetapi lebih menyedihkan apabila terpaksa menjadikan orang lain susah kerana diriku. Biarlah aku susah tapi menyusahkan orang lain adalah sesuatu yang menyedihkan.
Pelbagai rawatan alternatif yang aku lalui akhirnya menemui jalan buntu, akhirnya aku membuat keputusan untuk menjalani pembedahan di PPUM. Selama lebih kurang 12 jam aku berada di bilik pembedahan namun keputusan pembedahan tidak melegakan perasaanku. Selepas pembedahan Doktor menyatakan tidak keseluruhan tumor tersebut dapat dikeluarkan dan satu kali lagi pembedahan akan dilakukan dengan membelah di bahagian hadapan dadaku untuk mengeluarkan sebahagiannya. Hidup ku terasa semakin sukar namun aku pasrah. Aku membuat keputusan untuk menolak cadangan pembedahan kali kedua. Biarlah apa yang ingin berlaku pada diriku biarlah. Jika kanser itu ingin merebak biarlah aku tidak rela untuk dibelah lagi seperti menyiang ikan yang dibelah perut. Aku memilih untuk menjalani radiotheraphy sebanyak 25 kali sebagai alternatif menjalani pembedahan kali ke dua.
Sepanjang di hospital aku yakin dan percaya perlu ada makanan tambahan untuk membantu memulihkan penyakitku. Aku tidak mahu terlalu bergantung kepada pil dan ubat yang dibekalkan oleh pihak Hospital. Aku minta supaya dibelikan produk gamat atau apa saja makanan tradisional yang aku percaya baik untuk kesihatan. Dan paling aku percaya adalah keberkesanan gamat dan aku memakannya sepanjang di hospital samada dalam bentuk asli iatu gamat yang dikeringkan dan aku makan gamat kering yang dipotong oleh isteriku. Selain itu aku juga minum air gamat yang ada di jual di farmasi. Aku makan kedua-duanya pil hospital dan gamat. Setelah beberapa hari, luka jahitan pembedahan ku sembuh amat cepat dan ia amat menghairankan pihak Doktor dan setelah menjalani radioterapi aku rasakan sedikit perubahan terhadap kaki ku. Ibu jari kaki ku boleh bergerak sedikit kalau sebelumnya tidak mampu aku gerakkan walaupun sedikit. Hari demi hari berlalu aku boleh berdiri walaupun tidak lama dan melihat perkembangan ku itu, aku minta supaya dapat pulang ke rumah.
Di rumah aku terus menjalankan rawatan peribadi dengan membuat urutan tradisional dan bertatih untuk berjalan dengan menggunakan tongkat. Kata orang penyakit datang macam ribut nak pergi macam semut. Inilah yang aku lalui. Dalam tempoh itu aku berulang dari rumah ke hospital untuk menjalani rawatan. Isteri ku yang terpaksa mengambil cuti separuh gaji membantuku dalam urusan menghantar ku ke hospital. Akhirnya aku mampu berjalan seperti biasa dan mampu memandu motosikal semula. Ku rasakan mati hidup semula. Tuhan memberi kesempatan lagi untuk aku menikmati kehidupan ini. Entah mengapa walaupun aku pernah berdoa sekiranya hidup ku akan hanya membawa aku lupa kepada mu Ya Allah aku redha menerima kematian ini. Namun dalam masa yang sama aku yakin dan percaya bahawa sekiranya kita mengingati Allah SWT tatkala kita senang, Allah SWT akan mengingati kita tatkala kita susah.
Alhamdullillah, aku kini sembuh namun sampai bila aku mampu bertahan aku serahkan kepada Allah SWT. Akan aku teruskan kehidupan ini dan sentiasa berharap agar Allah SWT sentiasa memberi hidayah dan petunjuk sehinggalah ke nafas ku yang terakhir. Buat isteri dan keluarga tercinta terima kasih di atas pengorbanan kelian. Buat sahabat-sahabat ku terima kasih kerana sudi memberikan sumbangan wang ringgit, menziarahi ku dan memberi dorongan dan semangat buatku. Buat UMNO Lembah Pantai terima kasih di atas sumbangan pembiayaan alat ganti berjumlah ribuan ringgit yang dipasang di tulang belakang ku ini. Terima kasih juga kepada PAS Kg Melayu Raya di atas sumbangan kewangan yang diberikan serta penduduk kampong Melayu Raya dan penduduk Pangsapuri KTMB Bangsar Utama yang telah membuat sembahyang hajat buat ku.
Hidup ini adalah sebuah pelayaran adakalanya kita dilambung ombak ganas untuk kita sampai ke destinasi kematian. Cerita ini hanyalah 20% sahaja dari cerita keseluruhannya. Sesunggunya perasaan yang ku alami tidak dapat untuk diterjemahkan dalam bentuk ayat. Biarlah ia menjadi memori dalam kamus hidupku dan semoga cerita ini menjadi ingatan buat ku dan iktibar untuk kita bersama. Amin.
SUHAIMI ALI

Wednesday, September 3, 2008

Gamat Emas Resources


Gamat Emas Resources adalah syarikat yang bertanggungjawab mengurus dan mentadbir Pusat Jualan Utama Gamat Emas Shah Alam. Syarikat ini menjalankan aktiviti perniagaan mengedar dan membekal produk kesihatan serta menganjurkan latihan dan seminar berkaitan kesihatan

MAJALAH HARMONI


Bermula Mac 2008, GESB akan membuat pengiklanan di dalam majalah Harmoni dengan membawa mesej-mesej utama tentang produk-produk pilihan yang terlaris dan senarai PJU/Stokis untuk dihubungi. Jangan ketinggalan untuk melihat iklan-iklan ini bersama-sama ruangan tetap sumbangan Pengasas GESB di dalam ruangan Doktor & Anda sehingga bulan Disember 2008 ini.Cuma RM 4.00 sahaja senaskah, diterbitkan 2 x sebulan. Cepat dapatkan di pasaran...sebelum kehabisan. GESB mengalu-alukan sebarang penyertaan di kalangan rakaniaga dan usahawan syarikat dalam Ruangan Doktor & Anda, Majalah Harmoni sehingga bulan Disember ini. Hantarkan soalan anda tentang masalah kesihatan ke Ibu Pejabat GESB (perhatian: Pengelola Ruangan Doktor & Anda) atau e-mailkan kepada doktoranda@gamatemas.com.my* Surat terpilih akan diberi cenderahati.

Bio-Seed


Bioseed merupakan sejenis minuman serat berkhasiat yang membantu menjaga kesihatan sistem penghadaman dengan sempurna. Ia mengandungi Plantago Ovata yang berkesan untuk membersihkan usus dari sisa toksin yang terkumpul supaya ia tidak diserap semula ke dalam badan. Ia juga membantu mengawal kolesterol dan mengimbangi paras gula dalam darah. Probiotik pula merupakan bakteria baik dari spesis Lactobacillus Acidophilus, L. bifidus dan L. casei. Mikroorganisma ini melindungi usus dari kuman perosak di samping membantu proses penghadaman dan sintesis zat seperti enzim, asid amino dan vitamin. Ulmus Fulva pula membantu menyihatkan dinding usus dan menyerap toksin untuk dikumuhkan.


Sementara ekstrak gamat dipercayai secara tradisional membantu menyembuhkan luka di samping membaik pulih tisu badan. Secara am, Bioseed melawaskan dan membantu menghindari penyakit usus dan gejala yang berkaitan dengannya. KandunganPlantago Ovata, Probiotik, Ulmus Fulva, ekstrak Gamat dan Fruktosa.



Bioseed is a nutritional fibre drink which helps to restore the health of the digestive system. It contains Plantago Ovata that effectively cleanses the colon from unwanted toxin residues thus avoiding them from being reabsorbed into the body. It also helps to regulate the cholesterol and blood sugar level. It is combined with Probiotics from Lactobacillus Acidophilus, L. bifidus and L. casei species.These friendly microorganisms defend the host from destructive bacteria and promote digestion and the synthesis of nutrients ie enzymes, amino acids and vitamins. Ulmus Fulva helps to neutralize the toxins in the digestives tract besides promoting healthy intestinal wall.


Meanwhile Gamat as believed traditionally helps to promote wound healing and repair damaged body tissues. In general, Bioseed eases the colon and helps to overcome the diseases associated with it.


IngredientsPlantago Ovata, Probiotics, Ulmus Fulva, Gamat extract and Fructose

Monday, August 11, 2008

Aku Orang Johor


Salam buat semua, disini ingin kuceritakan sedikit tentang latarbelakang diriku buat dkongsi bersama dan mudah2an kita akan lebih dekat dan silaturrahim kita semakin erat.


Aku dilahirkan di Telok Sengat Masai, Johor dari keluarga yang serba kekurangan. Ibu dan bapaku tidak pernah kenal erti kemewahan dan hidupnya sekadar kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang. Mereka tidak pernah kenal apa itu Jusco, Meridian, dan apatah lagi yang dipanggil Mercedes Brabus. Namun, aku bersyukur kerana dilahirkan di dunia ini dan dapat mengenali anda semua melalui blog ini. Ibuku keturunan Bugis manakala bapaku berketurunan Jawa. Aku mempunyai 11 orang adik beradik dan aku anak yang ke 5.


Pada usiaku setahun setengah, aku telah dibawa ke Felda Taib Andak, Kulai oleh Atuk saudaraku (emak saudara emak aku) dan aku bersekolah rendah di Sekolah Kebangsaan Sinar Bahagia, Taib Andak Kulai. Sekolah yang sama dengan penyanyi popular tanahair Mawi. Aku membesar di dalam pesekitaran felda yang terdiri dari pelbagai budaya, loghat dari rumpun Melayu. Hidup di persekitaran felda memang mencabar maklumlah ketika itu peneroka felda antara peneroka yang mewah hasil dasar Ekonomi Baru dan Pelan Pembangunan Luar Bandar yang diperkenalkan oleh Tun Razak. Namun, yang menyedihkan juga peratus penagih dadah meningkat di felda ketika itu, kini dan akan datang. Bersyukur aku pada Allah SWT kerana aku tidak terjebak di dalam arus pengedaran dan ketagihan dadah yang berleluasa di felda ketika itu.


Semasa aku berusia 13 tahun, aku menyambung pelajaran di Sekolah Menengah Abdul Rahman Putra, Kulai di tingkatan 1 dan 2. Namun sebelum akhir tingkatan 2 aku berpindah ke Sekolah Menengah Pekan Nanas, Pontian, Johor kerana mengikut emak aku. Aku tinggal di Kampong Melayu Raya, iatu sebuah kampung yang beraya saja sepanjang tahun. Kehidupan aku ketika itu berlaku perubahan yang mendadak. Kalau di felda dulu, petik tepi tengah menyala, bilik mandi dalam rumah tetapi di kampong aku terpaksalah bangun pagi dengan pelita pergi ke perigi dalam sejuk dan gelap. Nak buat macamana kenalah terima perubahan tu...


Aku bersekolah di Sekolah Menengah Pekan Nanas sehinggalah tahun 1982. Keputusan SRP aku tidak lah baik bukan bodoh tetapi kerana aku tak belajar. Aku lebih suka duduk di padang bola dari mengulangkaji pelajaran. Di sekolah Menengah Pekan Nanas, aku mula berjinak dengan persatuan dan sukan. Aku memegang jawatan penting juga seperti Pengerusi Persatuan Bahasa Malaysia, Pengerusi Persatuan Ugama Islam dan macam-macam lagi sehingga penuh sijil berhenti sekolah aku tu. Aku juga aktif dalam sukan terutamanya Bola Sepak sehingga aku dapat mewakili sekolah di peringkat daerah Pontian. Pencapaian yang paling manis dan tidak dapat aku lupakan semasa di sekolah ini ialah apabila aku diumumkan sebagai Pelajar Terbaik pada tahun 1992 kerana kecemerlangan aku dalam bidang akademik, ko korikulum dan sukan. Memang seronok...Aku kemudiannya menyambung pelajaran ke tingkatan 6 di Sekolah Dato'Penggawa Barat, Pontian (SDPB). Di sekolah ini aku telah dapat tinggal di asrama dan di saat keremajaan aku ketika itu aku tidak begitu menumpukan kepada pelajaran tetapi lebih menumpukan kepada aktiviti persatuan dan sukan. Aku bergiat cergas dalam persatuan dan aku menjawat jawatan yang paling glamour iaitu Presiden Persatuan Tingkatan Enam atau PERTEN. Memanglah glamour sebab semua pelajar-pelajar enam rendah dan atas adalah ahli kepada persatuan ini. Selain tu..aku juga memegang jawatan sebagai Penolong Ketua Pengawas yang paling flexibel dan tegas dalam sesuatu hal. Memang banyak jawatan yang aku pegang selain menjadi Jurulatih Pasukan Bola Sepak bawah 18 tahun sekolah dan macam-macam lagi sehingga tidak muat ruangan sijil berhenti sekolah aku. Namun, yang menyedihkan pencapaian aku dalam akademik jatuh merudum sehingga cik gu kelas aku Puan Habibah menitis air mata apabila mengetahui penglibatan aku yang keterlaluan dalam ko korikulum. Aku tidak pernah menyalahkan sesiapa tetapi aku menyalahkan diriku sendiri bukan kerana apa kerana aku yang minat ke arah itu. Aku berazam untuk belajar semula...dan habis sekolah aku belajar sendiri demi memperbaiki semula kesilapan lalu.


Sebelum jawatan sekarang yang aku jawat, aku pernah bertugas sebagai kerani perladangan Sime Darby di Kulai iaitu pada tahun 1985 hingga 1986. Aku ditukarkan ke Ladang Bukit Rajah Klang, Selangor pada 1987. Di situ aku mula mengenali Lembah Klang. Aku menumpang di rumah sepupu ku di Padang Jawa, Shah Alam. Pada tahun 1987 aku memohon kerja tetap dan berpencen di Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan berkerja sebagai Penguatkuasa sehingga Disember 1990. Aku memohon kerja dengan JPA melalui surat khabar sebagai Pegawai Kerani dengan kerajaan dan aku diterima masuk sebagai Pegawai Kerani di Keretapi Tanah Melayu sehingga sekarang dah hampir 18 tahun aku berkerja di KTMB. Satu-satu bangunan yang antik yang paling aku tertarik seketika dulu semasa aku datang ke Kuala Lumpur dan akhirnya aku ditakdirkan bekerja di dalam bangunan tersebut. Itulah takdir, itulah ketentuan tidak pernah terfikir untuk aku bekerja di tengah2 bandar metropolitan ini. Anak kampong yang hidup di dalam kemiskinan di hulu kampong kini tinggal di Bangsar Kuala Lumpur. Cukuplah setakat ini kita jumpa di siri ke 2 Aku Orang Johor nanti. Wassalam.






Monday, August 4, 2008

Jalan2 D Thailand




Pada 16 -18 Mei 2008, kami sempat melancong ke Thailand dengan menaiki tren dari KL Sentral ke Padang Besar, Perlis. Dapatlah merasa pulut dan ayam goreng yang sedap tuuu..adalak yang sempat facial muka dan massage kat sana. Ada yang shopping sakan kat Padang Besar. Pasti Gamat.

Thursday, July 31, 2008

Perasmian Pusat Jualan Utama Shah Alam









































































































































Pada 8.8.2008, jam 8.00 malam, Pusat Jualan Utama GESB Shah Alam telah mengadakan Majlis Perasmian dan Promosi produk gamat emas. Majlis ini juga diadakan bersempena menyambut kehadiran Ramadhan Al Mubaraq. Tetamu kenamaan yang turut hadir ialah Encik Rosedy bin Issa, Pengarah Urusan GESB, Dr Syid Ayub Syid Mustafa Al Qudri Pengasas GESB, Encik Saiful Bahrim, Penasihat GESB, Encik Sulaiman Abdullah, Pengarah GESB, Duta Emas Lima Bintang Ustaz Haji Wan Hamidi Wan Mat, Duta-Duta Emas, serta rakaniaga GESB.
Aturcara adalah seperti berikut:-

8. 00 - 8.45 malam - Kehadiran para jemputan dan Jamuan Makan. Kaunter promosi dibuka.

8.45 malam - Ucapan Pengerusi Majlis
- Ucapan Pengurus Pusat Jualan Utama Shah Alam - Encik Suhaimi Ali
- Ucapan Pengerusi Gamat Emas - Yg. Bhg Datuk Haji Adenan Haji Mohamad Zain
- Tazkirah - Yg. Bhg. Ustaz Haji Wan Hamidi Wan Mat, Duta Emas 5 bintang
- Bacaan Doa - Encik Anuar Hashim
- Upacara Perasmian
- Cabutan Bertuah

11.00 malam - Bersurai

Pakaian: Baju kebangsaan/Batik

Saya mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih kepada semua pihak yang telah memberikan sokongan/sumbangan material dan moral dalam menjayakan majlis ini.
Sekian, terima kasih
SUHAIMI ALI/AZMAWATI ARIF
Pengurus Pusat Jualan Utama Shah Alam